Zorg
Wij vinden het van groot belang dat een kind zich goed kan ontwikkelen op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Veel informatie over de zorg bij ons op de Antoniusschool is beschreven in de schoolgids. Op deze pagina vindt u documenten en informatie over dyslexie, sociale veiligheid, passend onderwijs, voortgezet onderwijs en meer. U kunt navigeren door op de verschillende tabbladen te klikken.
Het zorgteam
Het zorgteam bestaat uit onze vier intern begeleiders, de directie en de orthopedagoge van de Stichting voor Katholiek Onderwijs Aalsmeer. Een intern begeleider is iemand die verschillende taken uitvoert die de leerkracht ondersteunen bij het bieden van zorg aan leerlingen in zijn groep. Leerlingen die extra zorg behoeven kunnen in het zorgteamoverleg worden besproken. Indien dit aanpassingen aan het onderwijs van uw kind met zich meebrengt, wordt ouders via de leerkracht op de hoogte gesteld van deze bespreking.
Daarnaast bewaakt het zorgteam ook de doorgaande lijn op het gebied van zorg op school. Zij denken met de directie mee over het beleid op het gebied van zorg aan onze leerlingen.
De samenstelling van het zorgteam is te zien op de teampagina
Het leerlingvolgsysteem
Digikeuzebord
In groep 1/2 wordt uw kind gevolgd door het leerlingvolgsysteem van Digikeuzebord.
Leerling in Beeld (CITO)
Op de Antoniusschool werken wij vanaf groep 3 met het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per jaar ontvangt u rapportage in de vorm van een leerlingprofiel.
In onderstaand document leest u hoe u de rapportage van Cito kunt lezen en hoe u het rapport kunt interpreteren.
Begeleidende brief bij Rapport en Leerling in Beeld 2023-2024
Rapportage
In november ontvangen de kinderen vanaf groep 3 een tussenrapport. In maart komt het eerste rapport voor alle leerlingen vanaf groep 2. Aan het eind van het schooljaar ontvangen alle leerlingen hun tweede rapport.
Doorstroomtoets
In groep 8 maken de kinderen de Centrale Doorstroomtoets Leerling in Beeld. Uit deze toets volgt een schooladvies dat wij gebruiken bij het maken van het definitieve advies. Voor meer informatie, zie het kopje Voortgezet onderwijs.
Sociale veiligheid
De leerkrachten van de Antoniusschool zorgen er samen met het Sociaal Team voor dat de Antoniusschool een veilige omgeving is voor uw kind. In het sociaal veiligheidsplan leest u hoe wij dit doen.
Schoolveiligheidsplan 2023-2024
Pestprotocol
In ons pestprotocol kunt u vinden hoe wij met pestgedrag omgaan.
Pestprotocol
Monitor sociale veiligheid
Twee keer per jaar monitoren wij de sociale veiligheid van onze leerlingen van de groepen 5 tot en met 8. Dit doen wij door middel van een vragenlijst van EigenwijzR die ons inzicht geeft in de veiligheidsbeleving op onze school. Leerkrachten en onze gedragsspecialist monitoren de resultaten.
Sociale vaardigheden
In iedere groep wordt er het hele schooljaar aandacht gegeven aan de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Wanneer er kinderen zijn die hier extra zorg voor kunnen gebruiken, bieden we een aantal activiteiten. Zo is het mogelijk om in kleine groepjes extra te oefenen. We hebben een sociale vaardigheidstraining voor groep 1 t/m 4, de speelpraatgroep voor kinderen uit groep 5 en 6 en de rots en water training voor kinderen uit groep 7 en 8. Ook is het mogelijk dat kinderen individueel begeleiding krijgen van de kindercoach. In groep 8 krijgen alle kinderen een weerbaarheidstraining en voor een klein groepje kinderen een overstaptraining om de overgang naar het voortgezet onderwijs te bespreken. In het Schoolveiligheidsplan leest u meer informatie.
Passend onderwijs
Samen met andere scholen en het samenwerkingsverband Amstelronde werken wij elke dag aan passend onderwijs.
Amstelronde werkt aan passend onderwijs voor alle kinderen van vier tot twaalf jaar in de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel en Uithoorn. Op de website van Amstelronde kunt u lezen hoe scholen (extra) ondersteuning organiseren en welke plannen en ontwikkelingen er zijn.
Hier vindt u het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de Antoniusschool. Dit document beschrijft onze aanpak voor passend onderwijs bij ons op school. Wij beschrijven eerst wat passend onderwijs inhoudt. Vervolgens wordt er gedeeld hoe wij passend onderwijs toepassen en op welke wijze dit zichtbaar is binnen onze school. Daarnaast geven wij inzicht in de hulp en ondersteuning die wij bieden wanneer wij merken dat een kind moeite heeft met leren en/of ontwikkelen of uitdaging nodig heeft.
Schoolondersteuningsprofiel 2024-2025Voortgezet onderwijs
Na groep 8 verlaat uw kind de Antoniusschool. In groep 8 wordt een schooladvies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Hoe dit advies tot stand komt is te lezen in het volgende document:
Begeleidende brief bij rapport en Leerling in Beeld 2023-2024
De Antoniusschool maakt in groep 8 de (verplichte) Doorstroomtoets van Cito Leerling in Beeld. Meer informatie leest u door op onderstaande link te klikken.
Informatie vanuit Cito Leerling in Beeld Doorstroomtoets
In dit document leest u hoe de advisering tot stand komt en hoe het aanmelden op het voortgezet onderwijs verloopt.
Informatie traject voortgezet onderwijs 2024-2024GGD en jeudhulpverlening
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) ook wel schoolgezondheidszorg genoemd, is een onderdeel van de GGD Amsterdam. Zij zetten zich in voor een gezonde- en goede ontwikkeling van alle kinderen van 0 tot 19 jaar. De JGZ werkt samen met de Antoniusschool.
Onze ouder-kind coach vanuit de gemeente is Stella Kuiper. Zij kan meedenken over ondersteuning in het gezin, onderzoeksvragen of andere zaken die te maken hebben met de thuissituatie. Zij is te bereiken via s.kuiper@amstelveen.nl.
Medicijngebruik
Sinds het schooljaar 2019-2020 hebben wij een medicijnprotocol. Dit heeft als voordeel dat wij een eenduidige aanpak hanteren op de Antoniusschool.
Onze school hoort bij het bestuur van Stichting voor Katholiek Onderwijs in Aalsmeer. De SKOA volgt het standaard Model- protocol medische handelingen op scholen afkomstig van de website van de PO raad.
Dit protocol heeft als doel:
- Kinderen waarbij medisch handelen noodzakelijk is, zijn goed in beeld. Elke leerkracht weet wat er gedaan moet worden wanneer een noodsituatie zich voordoet. Denk hierbij aan een epileptische aanval of het hanteren van een epipen.
- Kinderen waarbij (incidentele) medicijnvertrekking nodig is op verzoek van de ouders, kunnen beter bediend worden door de leerkracht omdat zij goed op de hoogte zijn van de handeling die hij/zij uit moet voeren. Deze informatie krijgt de leerkracht doordat zij van de ouders een ingevuld formulier hebben gekregen waarop staat hoe en wat het kind toegediend moet krijgen. Denk hierbij aan antibiotica of methylfenidaat.
Wat vragen wij van u als ouders:
- Heeft u een kind waarbij juist medisch handelen noodzakelijk is, dan vult u jaarlijks aan het begin van het schooljaar, samen met de leerkracht een formulier in, waarbij u uw toelichting kunt geven. Zo is alle informatie actueel.
- Mocht uw kind (incidenteel) medicatie nodig hebben, dan vragen wij u dit formulier te downloaden en het tezamen met de medicatie aan de leerkracht van uw kind te geven.
Hieronder leest u het protocol medische handelingen van onze stichting.
De Doe-groep
Onze meer praktisch getalenteerde leerlingen in groep 8 (en eventueel groep 7) dagen wij uit door middel van het bezoeken van verschillende bedrijven. Bij deze bedrijven leren de kinderen dat er ook mooi werk te doen is met de handen.
De doelgroep voor onze Doe-groep zijn kinderen die uitstromen met een praktisch- of beroepsgerichtadvies en kinderen die we zouden willen beschrijven als echte ‘doeners’. Deze groep van ongeveer 8 kinderen wordt begeleid door twee leerkrachten van onze school.
Wij danken de bedrijven en lokale middenstand voor het meewerken aan deze ervaringen voor onze leerlingen. Hieronder een rij met bedrijven die wij onder andere mogen bezoeken.
- Brandweer Aalsmeer
- Bouwmensen Hoofddorp
- Welkoop Aalsmeer
- Holla Roses B.V.
- Uzepia Kudelstaart
- Ubink Cactussen
- Boerderij Straathof Amstelhoek
- Arjan Smit Hovenier
- Schijf Uithoorn
- Burgers Bouw
- Albert Heijn Weernekers
- Bunnik Brommelia
Wilt u ook meewerken aan dit initiatief? Neem contact met ons op via antonius@rkantonius.nl
Dyslexie
Bij personen met dyslexie is er sprake van een ernstige lees- en mogelijk ook een spellingachterstand. Ondanks dat deze kinderen goed onderwijs hebben gevolgd, hebben zij moeite met lezen en spellen en is dit proces onvoldoende geautomatiseerd. Ongeveer 4 procent van de kinderen op de basisschool heeft dyslexie. Dyslexie is een specifieke leerstoornis met een neurologische basis, waarbij de kern van het probleem ligt in het vlot en accuraat lezen en spellen van woorden. Met name de snelheid in decoderen, ofwel automatisering van woordherkenning, is een kernprobleem van kinderen met dyslexie. Meestal gaat het lezen van een tekst makkelijker dan losse woorden, omdat er dan voor woordherkenning gebruik kan worden gemaakt van informatie uit de context.
Sinds september 2021 hanteren we in Nederland de definitie van dyslexie zoals die is geformuleerd in de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie (BVRD):
“Dyslexie is een lees- en/of spellingprobleem dat ernstig en hardnekkig is en dat gedifferentieerd dient te worden van laaggeletterdheid als gevolg van een gebrekkig onderwijsaanbod en als gevolg van een bredere omgevings-, neurologische, sensorische en/of gedragsproblematiek.”
Van een ernstig lees- en/of spellingsprobleem wordt gesproken als een leerling op lees- en spellingstoetsen bij de zwakste 6,7%-10% scorende behoort. Bij woordlezen gaat het om woordlezen zoals we op school doen met de DMT, maar ook om het lezen van pseudowoorden (zogenoemde onzinwoorden). Op de DMT of spellingtoetsen behalen deze leerlingen een V- score.
Dyslexie is de algemene term voor ernstige lees- en/of spellingproblemen, die internationaal ook wordt gebruikt. Ernstige dyslexie (ED) is een Nederlandse term, die vooral met regelgeving voor vergoede zorg in Nederland te maken heeft (tot 1 januari 2022 werd gesproken van EED, Ernstige Enkelvoudige Dyslexie). ED kan gezien worden als een behandelindicatie in Nederland in het kader van dyslexiezorg vanuit de Jeugdwet. De Jeugdwet geldt alleen voor kinderen op de basisschool in de leeftijd van 7 tot en met 13 jaar. Een specifiek deel van de leerlingen met dyslexie komt in aanmerking voor de ED-behandelindicatie. In het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (NKD, 2022) is vastgelegd wat de criteria hiervoor zijn.
Voor meer informatie over dyslexie verwijzen wij graag naar de uitgebreide informatie op de website van Dyslexie Centraal.
Als lees/spellingsproblemen zijn gesignaleerd zal de school uw kind extra ondersteunen. De manier waarop dit gebeurt kan verschillen: groepsleerkrachten kunnen de begeleiding verzorgen, maar ook een remedial teacher of tutor kan worden ingezet hiervoor.
Als uw kind minimaal anderhalf jaar leesonderwijs heeft ontvangen en na intensieve begeleiding van minstens een half jaar blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is geboekt, is doorverwijzing naar meer gespecialiseerde zorg aan de orde. Het schooldossier dient aan te tonen dat de vermoedens van dyslexie gegrond zijn en dat er voldoende extra hulp geboden is. In dat geval vindt er vergoede diagnostiek plaats door een gekwalificeerde zorgaanbieder*, gecontracteerd door de gemeente. Zo’n onderzoek omvat naast de didactische toetsen die de interne begeleiders op school afnemen, een intelligentieonderzoek en een aantal specifieke toetsen rond informatieverwerking, geheugen e.d. Als dyslexie wordt vastgesteld dan krijgt een leerling een dyslexieverklaring.
Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding van alle kinderen met dyslexie. Alleen als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie komt uw kind in aanmerking voor 45 – 60 behandelingen van een zorgaanbieder. Naast deze behandelingen krijgt uw kind huiswerk mee. Het is van essentieel belang dat zowel ouders als school nauw betrokken zijn bij de behandeling.
Ondanks de dyslexieverklaring komen niet alle kinderen in aanmerking voor specialistische zorg buiten school. Wel hebben ze recht op de compenserende en dispenserende maatregelen die geboden kunnen worden binnen school.
In overleg tussen de leerkracht, ouders en leerling worden de maatregelen ter verlichting en compensatie schriftelijk vastgelegd.
Bouw!
Bouw! is het effectieve computergestuurde interventieprogramma dat speciaal ontwikkeld is om kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen, preventief (in groep 2 t/m 4) extra hulp te geven, actief ondersteund door tutors (ouders, oudere leerlingen, vrijwilligers of onderwijsassistenten).
Bouw! richt zich op tekenklankkoppeling, fonemisch bewustzijn en technisch lezen met als belangrijk doel: laaggeletterdheid en leesproblemen voorkomen.
- Bouw! kan leiden tot wel 50% minder leerlingen met leesproblemen en dyslexie.
- Bouw! is naast andere lesmethodes te gebruiken.
- Scholen die met Bouw! werken voldoen aan de eisen van zorgniveau 3 voor doorverwijzing naar diagnostiek dyslexie.
Op onze school zetten wij Bouw! preventief (groep 2) en remediërend (groep 3) in. De tutoren uit groep 7 en 8 ondersteunen twee keer per week de leerlingen die in Bouw! lezen.
Bent u nieuwsgierig geworden naar het programma? Bekijk dan deze uitleg van Bouw! Zo krijgt u een beeld van de werking van het programma.
Letterster lezen en spelling
In Letterster oefent de leerling met lezen en /of spelling. Leerlingen oefenen op een effectieve manier het eigen maken van de spellingregels met behulp van een gestructureerde aanpak (stappenplannen, klankenschema, uitlegvideo’s). In video’s geeft een orthopedagoog uitleg over de spellingregels. Op het gebied van lezen oefenen leerlingen met nauwkeurig en tempo lezen op basis van woord flitsen en tekst lezen.
Het programma is geschikt voor leerlingen van groep 4 tot en met 8 die (dreigen te) stagneren in hun lees- en/of spellingontwikkeling.
Oefenstof op maat
Letterster past de lesstof aan het niveau, het tempo en de vorderingen aan. Letterster is methode onafhankelijk en adaptief, dus leerlingen worden uitgedaagd op hun eigen niveau. Na elke oefening krijgt de leerling procesgerichte feedback.
Leerlingen oefenen periodes van 12 weken. In iedere week komt er een nieuwe pin, met de bijbehorende lessen, vrij. Na 12 weken vindt er een evaluatie plaats en wordt er een nieuw programma samengesteld voor de volgende periode.
Symbolen koppelen aan klanken
Letterster werkt met eenvoudige en logische symbolen die aan klanken zijn gekoppeld. Door deze symbolen is de leerling zich al bewust van het type klanken die er in het woord voorkomen voor hij of zij het woord gaat lezen of schrijven. In de praktijk blijkt dat de leerlingen snel de symbolen aan de bijbehorende klanken weten te koppelen en dat dit hen helpt te komen tot de juiste lees- en schrijfwijze.
Bent u nieuwsgierig geworden naar het programma? Bekijk dan deze uitleg. Zo krijgt u een beeld van de werking van het programma.